ייפוי כוח בלתי חוזר

witness-signature-paper

כל מה שאתם צריכים לדעת על ייפוי כוח בלתי חוזר

נתחיל מהבסיס – ייפוי כוח משמעותו מתן הרשאה לאדם אחר לפעול בשמך, במקרה שלנו – לבצע עבורך פעולה (או מספר פעולות) משפטית.
כאשר ניתן לאדם ייפוי כח, הוא הופך לשלוחו של אותו אדם – כלומר לפועל מטעמו. (זאת בניגוד לשליח – שפועל עבורנו אך לא מטעמנו). כלומר, מיופה הכח נכנס לנעלינו ומבצע בשמנו פעולות כאלו ואחרות.

ייפוי כוח יהיה לרוב תחום בזמן או בפעולות מסוימות (ייצוג בשמו של אדם בבית המשפט, ביצוע פעולות בבנק וכד') אשר עם השלמתם (השלמת הפעולה או חלוף מועד הזמן) יפוג תוקפו של ייפוי הכח. בנוסף יכול האדם שהעניק את ייפוי הכח לבטל את כוחו של המיופה מטעמו בכל מועד שימצא לנכון.
כל זאת אינו שריר כאשר מדובר בייפוי כוח בלתי חוזר, שהינו החריג לתחום ייפוי הכוח. מתן ייפוי כוח בלתי חוזר, כשמו כן הוא – בלתי ניתן לביטול. כלומר, לא יתאפשר לאדם לחזור בו מהרשות שנתן לאחר לפעול בשמו.

ייפוי כח יהיה לרוב תחום בזמן או בפעולות מסוימות (ייצוג בשמו של אדם בבית המשפט, ביצוע פעולות בבנק וכד') אשר עם השלמתם (השלמת הפעולה או חלוף מועד הזמן) יפוג תוקפו של ייפוי הכח. בנוסף יכול האדם שהעניק את ייפוי הכוח לבטל את כוחו של המיופה מטעמו בכל מועד שימצא לנכון.
כל זאת אינו שריר כאשר מדובר בייפוי כח בלתי חוזר, שהינו החריג לתחום ייפוי הכוח. מתן ייפוי כח בלתי חוזר, כשמו כן הוא – בלתי ניתן לביטול. כלומר, לא יתאפשר לאדם לחזור בו מהרשות שנתן לאחר לפעול בשמו.

נשאלת השאלה מדוע לאפשר מצב בו אדם מאבד את זכותו לחזור בו ממתן ייפוי כח מטעמו?

מתן ייפוי כח בלתי חוזר, ניתן במצבים בהם הפעולה המבוצעת במסגרת ייפוי הכח הינה בעלת השפעה על אדם נוסף, מה שנהוג לכנות "צד ג' ".

ייפוי כוח בלתי חוזר בעסקאות מקרקעין

ייפוי כוח בלתי חוזר נמצא בשימוש בעיקר בכל הקשור לעסקאות מקרקעין, ומטרתו לבטח את הצד השני לעסקה – הקונה. מוכר הנכס מייפה את כוחו של עורך דינו לביצוע עסקת המכירה במתן ייפוי כח בלתי חוזר, ובמסגרת זאת בהעברת הזכויות בנכס על שמו של הרוכש החדש. העובדה שמדובר בייפוי כוח בלתי חוזר מבטיחה את השלמת העסקה ומונעת את האפשרות שהמוכר ייסוג מן העסקה לאחר קבלת התשלום מן הקונה.

ההבדל בין ייפוי כח בלתי חוזר לייפוי כוח רגיל

חשוב להבין את חוזקו וכוחו של ייפוי כוח בלתי חוזר – בעוד שייפוי כח רגיל יסתיים אוטומטית בעת פטירתו של המייפה, הרי שייפוי כוח בלתי חוזר לא יבוטל גם במקרה של פטירת מייפה הכח. ייפוי כוח בלתי חוזר הוא תעודת הביטוח של האדם הנוסף (צד ג') המבטיח לו את השלמת העסקה.

מאחר וכאמור מטרת ייפוי הכח הבלתי חוזר היא לבטח את הצד הנוסף לעסקה הרי שהוא גם היחיד שביכולתו להביא לביטולו של ייפוי הכח. על מנת להתיר ייפוי כוח בלתי חוזר, נדרשת הסכמתו של צד ב'. במקרים מסוימים ניתן יהיה להביא להתרת ייפוי הכח גם ע"י בית המשפט, זאת במקרים בהם יוכח כי ייפוי הכח ניתן במרמה, תחת השפעה או שמי שהעניק אותו לא הבין את משמעותו.

לסיכום, ייפוי כוח בלתי חוזר, הוא הבטחת הזכויות של אדם נוסף שעבורו יבוצעו הפעולות המשפטיות, זאת בניגוד לייפויי כח אחרים שתפקידם להבטיח דווקא את הזכויות של מי שהעניקו אותם.

אין במידע שנמסר במדריך/כתבה/ מאמר המפורסם באמצעות חסון גל – עורכי דין, אשר ניתן כשירות וולונטרי לציבור, כדי לשמש או להיחשב כייעוץ משפטי ו/או המלצה משפטית ו/או חוות דעת משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד בעל מומחיות, ניסיון ו/או ידע בתחום המשפטי הרלוונטי ואין להסתמך על המידע בכל צורה שהיא. יובהר כי כל פעולה שתעשה על פי המידע הנאמר ו/או המוצג הינה על אחריות הגולש/המשתמש באתר בלבד ולא יהא באילו כדי ליצור יחסי עורך דין לקוח בין הגולש/המשתמש וחסון גל עורכי דין ו/או מי מטעמם בין במישרין ובין בעקיפין וחסון גל עורכי דין ו/או מי מטעמם, אינם אחראים בשום צורה ואופן לתוצאות השימוש במידע המוצג ו/או הנאמר באתר.

לקבלת ייעוץ ראשוני השאירו פרטים

מאמרים נוספים
מכתב עורך דין

מכתב עורך דין

על החשיבות של שליחת מכתב התראה מעורך דין טרם נקיטת הליכים משפטיים  כמעט בכל הליך אזרחי או מסחרי, לדוגמא, תביעה אזרחית, דרישה של

קרא עוד >>
המלצות

לייעוץ ראשוני מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם